razendsnelle levering - Ook bij special order producten
Uitstekende klantenservice & Technische support
Uitgebreide voorraad kwaliteitsmerken
Moderne werkplaats met ervaren monteurs
Perfecte Zaterdag voor Hendriks Motorsport op de Hockenheimring

VINCENT BRUINS - dutchnascarfans.nl - 23 / Sep / 2019

Perfecte Zaterdag voor Hendriks Motorsport op de Hockenheimring

De zomerstop is voorbij en dat betekent dat de Semi Finals van de NASCAR Whelen Euro Series op het Duitse Grand Prix-circuit in Hockenheim zijn. Het is het eerste van twee weekenden waarin dubbele punten worden gegeven.

De zomerstop is voorbij en dat betekent dat de Semi Finals van de NASCAR Whelen Euro Series op het Duitse Grand Prix-circuit in Hockenheim zijn. Het is het eerste van twee weekenden waarin dubbele punten worden gegeven.

Loris Hezemans pakte Pole position voor de eerste Elite 1 race. In de Superpole sessie viel Alon Day stil en moest de race als twaalfde aanvangen. Stienes Longin kwam als kampioenschapsleider naar Hockenheim en kwalificeerde zich als tweede voor PK Carsport teamgenoot Nicolò Rocca. Bij de start behield Hezemans de leiding voor Rocca, terwijl Longin wijd ging in de eerste bocht en terugviel. Ook Alexander Graff viel terug na een uitstapje in het gras, uitkomend bocht vier. Ander Vilariño crashte tegen debutant Daniel Keilwitz in de bochten die het normale circuit afscheiden van de National-versie waarop Euro NASCAR racet. De Spanjaard viel later uit, eindigde buiten de top twintig en zou waardevolle punten verliezen. Keilwitz daarentegen wist zich terug te vechten naar een uiteindelijk zevende plaats.

Henri Tuomaala spinde in de Sachs Kurve en kwam vast te staan in de grindbak. De Safety Car kwam de baan op en pikte race leider Loris Hezemans op. De Nederlander bleef voor Rocca bij de herstart, terwijl achterin het veld Mauro Trione, Lorenzo Marcucci en Dylan Derdaele crashten en dat zorgde wederom voor een caution.

Hezemans kwam voor de derde maal goed weg bij de herstart en wist Rocca en Ferrando achter zich te houden. Longin was ondertussen teruggevallen naar de achtste positie. Salvador Tineo Arroyo werd geraakt door Sebastiaan Bleekemolen, nadat de Nederlander te laat remde en zijn rechter voorwiel blokkeerde. Tineo Arroyo werd uiteindelijk toch nog negende. In de Mercedes-bocht kwamen Alon Day en Stienes Longin met elkaar in contact. Ook zij zouden waardevolle punten verliezen. Day finishte als veertiende en Longin viel uit met schade en werd geklasseerd als 25e.

Guillaume Deflandre reed in de top tien, maar met nog één ronde te gaan, viel hij uit met mechanische problemen. Rocca bleef de druk erop houden bij Hezemans in de laatste fase van de race, maar hij kon het gevecht niet winnen. De zege ging naar de Hendriks Motorsport-rijder en daarmee werd Hezemans ook de nieuwe kampioenschapsleider in Elite 1.

Giorgio Maggi was het snelste in de kwalificatie voor de Elite 2 race. Hij deelde de voorste rij met debutant Hugo de Sadeleer. Het was een dramatische start voor Vittorio Ghirelli die als tweede in de puntenstand naar Duitsland kwam. De Italiaan verloor de achterkant van zijn PK Carsport Camaro in de eerste bocht en crashte samen met Andre Castro en Advait Deodhar en dat betekende dat zijn race er meteen al op zat. Maggi werd ingehaald door Lasse Sørensen en De Sadeleer, maar hij kreeg de leiding weer terug, omdat de Safety Car direct naar buiten kwam.

Na de caution zat bijna de helft van de race er alweer op. Bij de herstart die volgde, verloor Maggi wederom de leiding. De Sadeleer reed buitenom zijn landgenoot. Ook Sørensen zette de aanval in, maar hij wist niet voorbij Maggi te komen. In ronde elf had De Sadeleer geen goede exit uit de Sud Kurve en verloor de eerste positie. Hij werd eerst gepasseerd door Maggi en daarna door Sørensen.

Op een spinnetje voor Matthias Hauer in de Mercedes-bocht na, verliep de race verder rustig. Giorgio Maggi pakte de overwinning en het was dus een perfecte zaterdag voor het No. 50 Hendriks Motorsport Ford Mustang team.

Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P1 in Elite 1):

“Het kan niet veel beter eindigen tot en met nu. Morgen Pole position, heel belangrijk, zeker nu met de dubbele punten. We weten dat finishen het belangrijkste is, maar het is natuurlijk ideaal dat ik morgen vanaf Pole position weer kan vertrekken”, vertelt Hezemans.

“Het was zeker geen makkelijke race. Ik kon niet zoveel het gat managen. Ik moest wel echt elke ronde pushen en tegelijkertijd zorgen dat ik geen fouten maakte. Nicolò [Rocca] heeft een sterke race gereden en ja, jammer van Stienes [Longin]; echt zonde dat hij niet de race heeft kunnen finishen. Natuurlijk gun ik dat niemand, we willen dat het een goede four-way battle is op het eind. We zullen zien.”

 

Nicolò Rocca, #24 PK Carsport (P2 in Elite 1):

“Het was een goede race. Bij de start raakte ik mijn teamgenoot lichtjes, maar goed, dat is racen. Ik zat aan de binnenkant, ik had de positie daar. Daarna probeerde ik Loris [Hezemans] de hele race aan te vallen. Het is jammer dat de Safety Car meerdere malen de baan op moest komen, omdat het de race in tweeën deelde en ik denk dat we op de long run de betere pace hadden.” Rocca vertelde ook dat het moeilijk was om in te halen, maar hij kijkt uit naar morgen.

Thomas Ferrando, #27 CAAL Racing (P3 in Elite 1):

“Het is geweldig”, zei Ferrando na zijn tweede podium van het seizoen. “Na een moeilijke periode met verschillende problemen aan de auto waarvan we nu eindelijk begrijpen wat er fout is, geeft het een geweldig gevoel om goed te zijn met het team en met de auto en om vooraan te kunnen vechten. Ik ben erg blij met het werk dat de mechanics aan de auto hebben gedaan. Ze hebben hard gewerkt, dus ik ben zeer dankbaar. Ik ben blij om op het podium te staan.”

Giorgio Maggi, #50 Hendriks Motorsport (P1 in Elite 2):

“De start en de eerste bocht waren moeilijk. Ik worstelde met bocht één het hele weekend. Ik wist dat het niet makkelijk zou worden. Ik probeerde mijn posities te behouden, maar die eerste bocht bleef lastig. Op de rest van het circuit voelde ik me comfortabel. Nadat ik was teruggevallen naar de tweede plek na de herstart, was ik er toch van overtuigd dat mijn pace beter was vergeleken met de rijders om mij heen. Het was moeilijk om De Sadeleer in te halen. Ik probeerde het meerdere keren in de Sachs Kurve, maar daar lukte het niet en Sørensen was tegelijkertijd ook mij aan het aanvallen, dus het was wel een interessant zij-aan-zij gevecht. De Sadeleer maakte een fout in de laatste bocht en ik was dichtbij genoeg om het gat te dichten en [nadat ik hem was gepasseerd] ging het er vooral om dat ik op mijn banden lette.” Maggi zit vol zelfvertrouwen dat hij op zondag hetzelfde resultaat kan behalen.

Hendriks Motorsport BV 9.7 / 10 - 126 Reviews @ Webwinkelkeur