Winst voor Day; Sørensen van laatste naar eerste in Elite 2

Door:VINCENT BRUINS - Dutch Nascar Fans
Winst voor Day; Sørensen van laatste naar eerste in Elite 2
Stienes Longin pakte Pole position voor de Elite 1 race. Loris Hezemans was slechts twaalf duizendste van een seconde langzamer en startte vanaf P2 voor Alon Day en Nicolò Rocca. Bij de start wist Longin de koppositie te behouden, maar Hezemans zette de druk er vol op, terwijl Day het tempo eerst niet kon volgen. Kampioenschapskandidaat Ander Vilariño zou door technische problemen al vroeg uitvallen en als 26e geklasseerd worden.

De Whelen Euro Series is Het Kanaal overgestoken voor de NASCAR GP UK.  Gistermiddag werden de eerste twee races op de zogenaamde Indy-layout van het Brands Hatch circuit verreden.

Stienes Longin pakte Pole position voor de Elite 1 race. Loris Hezemans was slechts twaalf duizendste van een seconde langzamer en startte vanaf P2 voor Alon Day en Nicolò Rocca. Bij de start wist Longin de koppositie te behouden, maar Hezemans zette de druk er vol op, terwijl Day het tempo eerst niet kon volgen. Kampioenschapskandidaat Ander Vilariño zou door technische problemen al vroeg uitvallen en als 26e geklasseerd worden.

Na een kwart van de race kwam Hezemans snelheid tekort door problemen met de carburateur van zijn Hendriks Motorsport Mustang. Day en Rocca schoven op naar de tweede en derde plek, respectievelijk, en reden het gat naar Longin dicht. Met nog zeven ronden te gaan, passeerde de Israëliër Longin en ging op weg naar zijn derde zege op rij. Hezemans werd aangetikt door Marc Goossens in Paddock Hill, waardoor de Nederlander terugviel van de vierde naar de negende positie.

Day vertelde dat hij houdt van de gevechten op de baan met Longin, omdat het op een respectvolle manier gaat. Hij start morgen vanaf de zesde plek.

Andre Castro zette de snelste tijd neer in de kwalificatie voor Elite 2. Iedereen kwam zonder schade door de openingsronde, maar niet veel later kwamen Freddy Nordström en Shaun Hollamby met elkaar in contact bij het uitkomen van Druids. Een bocht erna spinde Matthias Hauer de Braxx Mustang van Jerry de Weerdt in de rondte. Lasse Sørensen nam niet deel aan de kwalificatie en startte daardoor als laatste, maar na zeven ronden had hij al de helft van het veld ingehaald. Giorgio Maggi ging het gevecht voor de leiding aan met Castro. Dit eindigde in contact, waardoor laatstgenoemde spinde; ook Nicholas Risitano die vlak achter de leiders reed, ging in de rondte. Florian Venturi pakte de leiding, net voordat Hauer uitviel, waardoor de Safety Car de baan op kwam.

Venturi behield de leiding bij de herstart, terwijl de Amerikaan Myatt Snider spinde in Druids. Maggi kreeg een drive-through penalty en zou uiteindelijk als veertiende finishen. Met nog drie ronden te gaan, duwde Jeffs Ghirelli van de baan en dat zou hem een straf van dertig seconden opleveren. Sørensen haalde beiden in en lag zo tweede en nog geen minuut voor de finish verloor Venturi in ene snelheid, waardoor de Deen de winst kon pakken.  Ook in Franciacorta won de Dexwet DF1-rijder na late problemen voor andere deelnemers.

Sørensen won 27 posities in dertig ronden, waarvan een kwart achter de Safety Car werd verreden en hij dus niemand kon inhalen, en het is één van de beste prestaties ooit in Euro NASCAR.

Stienes Longin, #11 PK Carsport (P2 in Elite 1):

“Ik had een beetje geluk eigenlijk dat ik kon wegrijden, omdat er achter me wat gevechten waren. Het was duidelijk dat ik juist iets tekort kwam. Toen heeft Alon [Day] en Nicolò [Rocca] ook het gat dichtgereden. Foutje gemaakt en ze zijn erover gegaan. Ik ben een klein beetje teleurgesteld, maar ik denk dat het binnen een half uurtje over zal zijn.”

Met een tweede plek doet Stienes goede zaken voor het kampioenschap. Zijn doel voor morgen is om zijn hoofd koel te houden en wederom punten te pakken.

Loris Hezemans, #50 Hendriks Motorsport (P9 in Elite 1):

“We hadden een goede kwalificatie. Zeker de eerste drie ronden van de race gingen heel goed, alleen we merkten al in de warm up lapdat de auto redelijk veel stotterde. Die stotter was nog mee te rijden aan het begin, maar eigenlijk tegen halverwege tot het eind van de race hadden we echt een carburateur probleem. De carburateur was helemaal verzopen en de auto liep eigenlijk helemaal niet meer. Dus ik ging op het gas, maar het duurde pas twee seconden, voordat ie reageerde. Verder hadden we ook niet de hele setup voor mekaar; zeker voor de eerste paar ronden om een snelle rondetijd te zetten, maar daarna bouwde die hard af. Toen uiteindelijk in de rondte geduwd; op een interessante manier van de stewards dat ze dat hebben bekeken, maar dat maakt er allemaal onderdeel van. Ik heb gelukkig nog kunnen finishen, dus dat is belangrijk, en morgen starten we wel in P2, dus we gaan van daaruit en we hopen dat we een goede setup hebben voor morgen.”

Lasse Sørensen, #66 Dexwet DF1 Racing (P1 in Elite 2):

“Het was krankzinnig. Inhaalacties aan de buitenkant, aan de binnenkant, bumpen… van alles gebeurde in deze race. Ik dacht er niet eens over na dat winnen mogelijk was. Halverwege zag ik dat ik in de top 10 zat en toen dacht ik “nu moet ik er ook echt voor gaan en harder vechten”, dus ik pushte de rijders voor me nog meer. Het pakte goed uit en nu staan we hier met de overwinning. Ik ben zo trots op het hele team.”

Advait Deodhar, #31 CAAL Racing (P2 in Elite 2):

“Het was een moeilijke race. Iedereen zat dichtbij elkaar, zelfs bij de finish zat de top 3 binnen twee à twee en een halve seconde. De pace was er, maar ik had wat onderstuur net als iedereen. Het was een te gekke race vanaf het begin. Ik heb er erg van genoten.”

Advait denkt dat iedereen veel van de banden heeft gevraagd gisteren. Dit zal Race 2 onvoorspelbaar maken.

Michael Bleekemolen, #69 Team Bleekemolen (P8 in Elite 2):

“Ik vind alle races tot nu toe mooi, ook als ik dertiende, veertiende word, maar vandaag was het heel speciaal. Het ging allemaal goed. ‘Nergens tegen aan rijden’ is mijn eigen slogan en dat werkt gewoon.”

Michael legt uit dat hij problemen met de remmen heeft.

“Ik moet heel veel oppompen met mijn linkervoet op de rechte stukken steeds, want als ik dat niet doe… Één keer ben ik op de bodem gekomen; ik redde me nog eruit, dus ik rem eigenlijk te vroeg. Daar kan ik mee leven en we zoeken wel waar het in ligt, maar het blijft raar: deze auto blijft het probleem extreem houden.”

Reacties
Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter